Apteekki kantaa vastuunsa

( 27.10.2017 )

Lääketukkuri Oriolan uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto ei sujunut odotetusti, niinpä yritys on syyskuun alusta lähtien kärsinyt tietoteknisistä ongelmista. Apteekeissa tämä on näkynyt toimitusten viivästymisenä. Tärkeidenkin lääkkeiden toimitusajat venyivät kohtuuttoman pitkiksi erityisesti syyskuun alussa. Tilanne on sittemmin vähitellen korjautunut, ja nyt ollaan lääkkeiden osalta jo lähellä normaalia.

Ongelmista on uutisoitu laajasti, ja on käyty keskustelua siitä, pitäisikö lääkkeiden jakelujärjestelmää jotenkin kehittää. Pohdinta on hyvinkin aiheellista, koska tämän tyyppisten ongelmien mahdollisuutta ei voida koskaan täysin sulkea pois. Parempia varatoimintasuunnitelmia tarvitaan.

Paljon vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että vaikeasta tilanteesta huolimatta potilaisiin kohdistuneista vakavista vaaratilanteista ei juuri ole uutisoitu. Apteekit ovat joustavalla toiminnallaan kyenneet paikkaamaan tilannetta merkittävästi. Kiusaa, huolta ja vaivaa asiakkaille on toki koitunut, kun on jouduttu käymään apteekissa useampia kertoja saman asian vuoksi.

Apteekkiluvan saadessaan apteekkari sitoutuu henkilökohtaisesti vastaamaan lääkkeiden saatavuudesta toiminta-alueellaan. Niinpä kaikkia kuviteltavissa olevia keinoja on käytetty välttämättömien lääkkeiden saannin turvaamiseksi. Apteekit ovat lainanneet lääkkeitä toisilleen, on suoritettu hätätilauksia ja tehty kotiinkuljetuksia. Jotkut pohjoisen kollegat ovat ajelleet tuhansia kilometrejä saadakseen lääkkeet ajoissa asiakkailleen.

Mahtaisiko kasvottoman kansainvälisen omistajan hallinnoima ketjuapteekki taipua samaan? Tämä on hyvä pitää mielessä kun keskustellaan apteekkijärjestelmän kehittämisestä.

- Jari Lampila